Kohtaamisia kirjakaupasta -hanke on saavuttanut lukevan yleisön suosion kautta maan. Hankkeella on yli 5 200 aktiivista lukemisen harrastajaa, jotka kuluttavat ja jakavat kampanjan kanavissa julkaistuja kirjallisia sisältöjä omissa sidosryhmissään. Koostimme ammattilaisten vinkit somemainonnan tuottamiseen, kirjailijahaastattelun onnistumiseen ja videoiden kuvaamiseen. Voit myös tarvittaessa olla yhteydessä koordinaattoriimme, joka auttaa mielellään kampanjaan liittyvissä kysymyksissänne – löydätte yhteystiedot tämän sivun lopusta.

MARKKINOINTI

Tapahtumaa kannattaa mainostaa sekä orgaanisesti (normaalisti postaten) että kaupallisesti (ostettuna näkyvyytenä) sosiaalisen median kanavissa. Suurimman osan kuluttajista tavoitat Facebookin ja Instagramin kautta, joissa voit tehdä kaupallista kohdennusta, mikäli käytössäsi on mainostili ja/tai Business Manager. Kohdennuksessa kannattaa huomioida paikallisuus (max. +80 km) sekä kiinnostus kirjoihin, aikakauslehtiin ja kulttuuriin. Pohdi myös, edustaako kirjailijavieras esim. tietyn alan tietokirjallisuutta, jolloin tämä aihealue kannattaa lisätä kohdennukseen (esim. kalastus, moottoriajoneuvot, taiteet tai ruoanlaitto).

VALMIIT MAINOSPOHJAT

Lataa valmiit mainospohjat tästä:

HAASTATTELUN TUOTTAMINEN JA LÄHETTÄMINEN

Kirjallinen kohtaaminen voi olla mitä tahansa: nauhoitettu Teams-haastattelu, livestriimi, uutuuskirjan esittelyvideo tai vaikkapa kirjailijan videoitu lukunäyte. Voit tavanomaisen haastattelun sijaan esimerkiksi pyytää kirjailijaa lukemaan suosikkikohtansa omasta uutuuskirjastaan ja lähettämään puhelimella taltioidun lukuotteen meille jaettavaksi kampanjan kanavissa. Voit myös lähettää meille tekstimuotoisen haastattelun max. 4 500 merkkiä. Huom! Kampanja pidättää oikeuden valita ne sisällöt, jotka se julkaisee, sekä oikeuden editoida tekstejä.

Sopikaa etukäteen, kuka henkilöstöstänne on ns. kirjailijavastaava, joka koordinoi haastattelun. Kirjailijoiden kustantajat osaavat antaa hyviä vinkkejä kysymysten tekemiseen, etenkin uutuuskirjojen kohdalla. Olisi kuitenkin hyvä, että haastattelija olisi lukenut vähintään uutuusteoksen, mutta mielellään myös kirjailijan aiempaa tuotantoa. Myös kirjailijan taustoihin ja esimerkiksi kytköksiin omaan paikkakuntaanne kannattaa tutustua etukäteen. Anna haastateltavalle ja hänen ajattelulleen tilaa. Tee tueksi hyvä kysymyspatteristo, mutta kuuntele etenkin, mitä kirjailija haluaa sanoa, ja tee spontaaneja jatkokysymyksiä sen mukaan. Muista hymyillä kameralle – tämä rentouttaa kaikkia osapuolia. Mikäli mahdollista, varatkaa haastattelun loppuun hieman aikaa myös seuraajien kysymyksille.

VIDEOIDEN KUVAUS

Lokaatiossa:

Mikäli kuvaatte haastatteluja ja kaupan tervehdyksiä liikkeessä tai muussa tilassa itse, kannattaa huomioida seuraavat seikat:

Muuta yleistä

Verkossa

Videoiden toimitus koordinaattorille

Pyydämme teitä toimittamaan tallenteet striimeistä ja/tai kuvaamanne videot mahdollisimman pian. Voitte myös lähettää videot YouTube-linkkeinä, jos liikkeellänne on käytössä oma YouTube-kanava. Tallenteet voitte lähettää ilmaisen WeTransfer-tiedostonsiirto-ohjelman kautta:

Seuraa päivittyviä kotisivuja sekä Facebook– ja Instagram -kanaviamme!

Jos teillä on kysyttävää, voitte ottaa yhteyttä hankkeen koordinaattoriin:

Elina Vikholm
Digituottaja
Storybound Oy
elina.vikholm@storybound.fi
p. 050 547 9626

Onnea ja menestystä Kohtaamisia kirjakaupassa -kampanjalle ja kirjamyynnille – kiitos, että olette mukana!

Kohtaamisia kirjakaupassa on kirja-alan toimijoiden yhteishanke, jonka toteuttaa Kirjan vuosi ry. Otavan Kirjasäätiö ja Kirjakauppasäätiö ovat mukana hankkeen toteutuksessa.