Kohtaamisia kirjakaupassa on ylistys upealle kirjavuodelle

Kohtaamisia kirjakaupassa -kampanja tuo yhteen kirjakaupat, kirjailijat, lukijat ja nostaa esiin upean kirjasyksyn, jonka pääosassa ovat ennen kaikkea kotimaiset uutuuskirjat.

Kampanjalla tuetaan kirjakauppojen mahdollisuutta järjestää kaikkialla Suomessa kirjailijavierailuja ja pienimuotoisia kirjallisuustapahtumia, joiden avulla innostetaan lukijoita tarttumaan kotimaisiin kirjauutuuksiin.

Poikkeusaika koettelee kirjailijoita

”Poikkeusaika näkyy kirjailijan työssä siten, että lukijatapaamiset ja muut kirjalliset tilaisuudet ovat lähes kokonaan peruuntuneet”, Sirpa Kähkönen kertoo. Kähkönen toimii Kirjan vuosi ry:hyn kuuluvan Kirjailijaliiton puheenjohtajana. ”Kirjallisen alan suurtapahtumien, kirjamessujen, peruuntuminen tai siirtyminen verkkoon, on valtava muutos kirjasyksyssä. Kirjailijat kaipaavat sitä kipinöintiä, mikä syntyy lukijakohtaamisissa, ja odottavat jo malttamattomina aikaa, jolloin jälleen päästään messuille ja erilaisiin kulttuuritilaisuuksiin. Tilaisuuksien merkitys vahvan lukijasuhteen luomisessa on aivan korvaamaton, ja sillä tavoin ne toimivat myös kirjakaupan eduksi”, Kähkönen sanoo.

”Korona on kohdellut kaltoin kirjakauppoja. Haluamme tuoda peruuntuneiden kirjatapahtumien tilalle mahdollisuuden tutustua vuoden kirjauutuuksiin ja tällä tavoin vahvistaa kirjasektoria”, vahvistaa Sakari Laiho, Suomen Kustannusyhdistyksen johtaja.

Kaikki toimet, jotka tuovat asiakkaita liikkeisiin, ovat tervetulleita ja tärkeitä.

Kirjakaupoille tukea ja toimintamahdollisuuksia

Kohtaamisia kirjakaupassa -kampanjan tarkoituksena on edistää valtakunnallisen kirjakauppaverkoston elinvoimaisuutta, jossa paikallisuus ja alan toimijoiden näkyvyys niin kirjakauppiaiden kuin kirjailijoidenkin osalta korostuvat. ”Toiveena on, että kaupat suosisivat paikallisia kirjailijoita ja paikallisesti tärkeistä teemoista kertovien uutuuskirjojen tekijöitä tapahtumia suunnitellessaan”, sanoo hankkeessa mukana oleva Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlsson.

Kirjakauppojen ja niiden toimintamahdollisuuksien tukeminen on kirjailijoidenkin näkökulmasta erittäin tärkeää. Sirpa Kähkösen mielestä tekeillä on tärkeä kampanja, joka tuottaa varmasti iloa sekä lukijoille että kirjailijoille. ”Kirjailijat haluavat paitsi kontaktia lukijoihin, myös tilaisuuksia houkutella lukijoita tutustumaan ja tarttumaan heidän uutuuskirjoihinsa. Kaikki toimet, jotka tuovat asiakkaita liikkeisiin, ovat tervetulleita ja tärkeitä”, Kähkönen sanoo.

Kirjavuosi 2020 on täynnä monipuolista tarjontaa

Kohtaamisia kirjakaupassa -hankkeen yksi tehtävistä on tuoda vuoden uutuuskirjoja lukevan yleisön tietoisuuteen. Tavoitteena on ylläpitää kirjaharrastusta sekä suhdetta kirjallisuuteen, innostaa ihmisiä tarttumaan uutuuskirjoihin ja lukemaan.

Suomen tietokirjailijat ry:n toiminnanjohtaja Sanna Haanpää haluaa kannustaa lukijoita löytämään juuri itseä kiinnostavaa tietokirjallisuutta. ”Kirjasyksyssä 2020 ilmestyy suuri määrä tietokirjallisuutta: elämäkertoja, oppaita, yleisiä tietoteoksia, lasten ja nuorten tietokirjoja jne. Toivottavasti myös lukijat löytävät ne!”, Haanpää iloitsee.

Otavan Kirjasäätiö tukee hanketta. ”Poikkeusoloista huolimatta Suomessa julkaistaan tänä vuonna uskomaton määrä upeita kirjauutuuksia moneen makuun. Tarjolla on varsinainen lukuelämysten runsaudensarvi. Erityisen vahva on kotimaisen kirjallisuuden uutuustarjonta niin kauno-, tieto- kuin lasten- ja nuortenkirjallisuudenkin osalta. Kohtaamisia kirjakaupassa -kampanjan avulla tuetaan kirjakauppojen mahdollisuuksia viedä tätä viestiä lukijoille ympäri Suomen kannustaen heitä tutustumaan tarjontaan ja löytämään juuri heitä puhuttelevat uutuudet ”, kertoo Otavan kirjallinen johtaja ja Otavan Kirjasäätiön pääsihteeri Minna Castrén.

Kohtaamisia kirjakaupassa -kampanja pystytään toteuttamaan ajan henkeen myös täysin digitaalisesti. Ohjelmaan hyväksytyt kirjakaupat saavat tukea kirjailijahaastatteluiden striimaukseen, oman liikkeensä mainontaan ja markkinointiin, laajaa näkyvyyttä sekä kampanjan että omien kanaviensa kautta ja monipuolisia vinkkejä kirjailijayhteistyöhön, somemainontaan ja videokuvaukseen. Perinteisellä kirjakaupalla on tärkeä rooli kirjamyynnin kokonaisuudessa, ja siksi sen toimintaedellytysten tukeminen on koko alan yhteinen intressi.

Kiinnostuitko? Lue lisää toteutuksesta ja hae mukaan ohjelmaan!

Kohtaamisia kirjakaupassa -kampanja on kirja-alan toimijoiden yhteishanke. Hankkeen toteuttaa Kirjan vuosi ry. Otavan Kirjasäätiö tukee hanketta. Kirjan vuosi ry perustettiin vuonna 2014 alan yhteistyöjärjestöksi. Yhdistykseen kuuluvat Suomen Kustannusyhdistys, Kirjakauppaliitto, Suomen Kirjailijaliitto ja Suomen tietokirjailijat. Yhdistys toteutti Kirjan vuosi 2015 -hankkeen sekä Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kirjallisuuden edistämishankkeen Kirja-Suomi 2017.

Jaa

Lue myös